Een verbonden partij wordt in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) als volgt gedefinieerd: ‘Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijke belang én een financieel belang heeft.’
Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente neemt namens de gemeente in het bestuur van de verbonden partij plaats, of stemt namens de gemeente.
Van een financieel belang is sprake wanneer de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de organisatie, of wanneer financiële problemen bij de organisatie kunnen worden verhaald op de gemeente.
Privaatrechtelijke organisaties kunnen deelnemingen in stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen zijn. Bij publiekrechtelijke organisaties gaat het om gemeenschappelijke regelingen. Purmerend kent op dit moment 7 gemeenschappelijke regelingen en 6 deelnemingen in vennootschappen.
Verbonden partijen zijn organisaties die taken uitvoeren die de gemeente niet alleen kan. Omdat de omvang, de taken en de organisatievorm per verbonden partij verschillen, kan dit in de praktijk niet op een eenduidige manier georganiseerd worden. Of de gemeente Purmerend samenwerkt, in welke vorm en onder welke voorwaarden, wordt daarom per situatie afzonderlijk beoordeeld.
De gemeente Purmerend vindt het van belang dat zij voldoende sturingsmogelijkheden heeft ten aanzien van een verbonden partij om de belangen als gemeente te kunnen bewaken. Deze sturingsmogelijkheden zijn er in de vorm van goede en tijdige informatieverstrekking richting de gemeenteraad en door bepaalde beleidsstukken ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast neemt het college een actieve houding aan als het gaat over het informeren van de raad.
GGD Zaanstreek-Waterland
Werkom
Omgevingsdienst IJmond
Vervoerregio Amsterdam
Veiligheidsregio Zaanstreek- Waterland
Recreatieschap Twiske-Waterland
Waterlands Archief
Stadsverwarming Purmerend (SVP)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Huisvuilcentrale (HVC)
Alliander
V.O.F. De Beemster Compagnie
InWest Regio B.V.
1. GGD Zaanstreek Waterland | |||
Vestigingsplaats | Zaanstad | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | De GGD Zaanstreek-Waterland is een samenwerkingsverband van 7 gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en is gestart per 1 september 2016. De GGD voert op meerdere gebieden van de preventieve gezondheidszorg taken uit. Dit betreft zowel wettelijke taken, zoals infectieziektebestrijding, gezondheidsmonitors en Jeugdgezondheidszorg, als niet wettelijke taken. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Samenleving | ||
Openbaar belang | GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein. | ||
Bestuurlijk belang | Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder de Boer is lid van het AB en het DB. | ||
Zeggenschap | De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft één stem. Dat betekent een stemrecht van 14,3%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 1.695.253 | € 1.695.253 | |
Vreemd Vermogen | € 10.878.343 | € 9.689.010 | |
Begroot financieel resultaat 2024 | € 0 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2025 | € 6.724.732 | ||
Cijfers zijn gebaseerd op de nog niet vastgestelde begroting 2025 van de GGD. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | In het traject GGD 3.0 (komen tot een toekomstbestendige GGD) is het afgelopen jaar gewerkt langs 3 sporen: financiën, regiovisie en governance. Aanvullend is een regionale visie opgesteld waarmee gezamenlijke richting wordt gegeven. Gemeenten en de GGD werken samen om uitwerking van GGD 3.0 vorm te geven, waarbinnen op een toekomstbestendige wijze invulling – zowel inhoudelijk als financieel – wordt gegeven aan het gewenste niveau van publieke gezondheidszorg. | ||
Risico’s |
|
2. Werkom | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | Ten uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet (PW) en Wet sociale werkvoorziening (Wsw) hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad Werkom opgericht in 2018. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Samenleving | ||
Openbaar belang | De gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorziening. | ||
Bestuurlijk belang | Per 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. | ||
Zeggenschap | Stemverhouding gemeenten Zaanstad en Purmerend beide 50% | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | 1.875.328 | 1.860.243 | |
Vreemd Vermogen | 8.126.311 | 7.605.187 | |
Begroot financieel resultaat 2025 | 0 | ||
Deelnemersbijdrage/dividend 2025 | 9.272.870 | ||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Arbeidsmarktontwikkelingen Steeds zichtbaarder wordt dat een voorziening als Werkom nodig is en blijft om kansen te bieden voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. De coronacrisis heeft laten zien, dat een groep inwoners kwetsbaar is op de arbeidsmarkt en bij een economische disruptie risico loopt om uit te vallen op de arbeidsmarkt. Voor een organisatie als Werkom is het cruciaal dat ze een vermogen ontwikkelt om een passend leer- en ontwikkelaanbod te bieden dat de kandidaten in staat stelt te bewegen naar dat deel van de arbeidsmarkt waar duurzame baankansen zijn. Voor de gemeente, als eigenaar en opdrachtgever, is het van belang inzicht te houden voor welke groep mensen een voorziening als Werkom de meeste toegevoegde waarde heeft. Beleidsherijking participatiewet: In de kadernota 2024 van Werkom wordt de ontwikkeling geschetst m.b.t. het financiële tekort dat ontstaat door de gestage uitstroom van de Wsw’ers. In 2022 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad gekozen voor het scenario waarin Werkom de autonome ontwikkeling volgt; uitstroom van mensen met een Wsw-indicatie, mensen met een beschut werk indicatie stromen in. Echter de laatste groep laat een lagere inzetbaarheid en arbeidsproductiviteit zien. Ook is de instroom in aantallen lager dan de uitstroom. Effect is dat de interne (beschutte) werkomgeving de komende jaren zal krimpen. Tegen deze achtergrond zullen er maatregelen genomen gaan worden. In 2023 is er een strategische agenda voor de komende jaren gemaakt. | ||
Risico’s | Het risicoprofiel is hoog. De financiële bijdrage van de gemeente is fors. Een negatief resultaat komt voor 2/3 t.l.v. gemeente Zaanstad en voor 1/3 t.l.v. gemeente Purmerend. Risicoanalyse: De governance van Werkom is duaal. De gemeente stuurt als eigenaar van de organisatie, maar ook als opdrachtgever. Om die rollen duidelijk te scheiden, is ervoor gekozen de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft als consequentie dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van de verschillende rollen vallen. De rollen kunnen niet los van elkaar worden gezien. Het beoogd effect wordt het best gerealiseerd met een goed samenspel tussen deze beide wethouders. Risico’s Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is op zichzelf al een risico. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend; wel is duidelijk dat het perspectief op die risico’s verschuift. In de begroting van Werkom zijn volgens de BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd: |
3. Omgevingsdienst IJmond | |||
Vestigingsplaats | Beverwijk | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | Omgevingsdienst IJmond (hierna: ODIJ) werkt voor en met veertien gemeenten en provincie Noord-Holland aan een gezonde, veilige leefomgeving. Het huidige takenpakket van ODIJ is divers en verschilt per gemeente. ODIJ ondersteunt en adviseert inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. Het is een organisatie van circa 120 medewerkers en het werkgebied beslaat ruim 10.000 bedrijven en circa 560.000 inwoners. ODIJ werkt vanuit twee locaties: Beverwijk en Wormer. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. M.T.A. Hegger | ||
Programma | 04. Milieu | ||
Openbaar belang | ODIJ voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. De medewerkers van ODIJ ondersteunen en adviseren inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen. De omgevingsdienst is verplicht in de vorm van een GR georganiseerd. | ||
Bestuurlijk belang | Purmerend is lid van het Algemeen Bestuur. | ||
Zeggenschap | Bij stemming heeft ieder van de leden van het algemeen bestuur één stem. Voor het nemen van een besluit geldt een gewogen stemverhouding op basis van de jaarlijkse financiële bijdrage. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 512.373 | € 497.764 | |
Vreemd Vermogen | € 11.149.112 | € 8.978.413 | |
Begroot financieel resultaat | € 0 | €0 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | € 413.391 | € 435.838 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Op basis van verschillende analyses (visitatie door andere omgevingsdiensten en zelfevaluatie) is gebleken dat ODIJ niet voldoet aan de kwaliteitscriteria VTH. Gebleken is dat de organisatie te sterk steunt op incidentele middelen en het evenwicht tussen de opdracht en de beschikbare middelen is niet meer in balans. Om inzicht te krijgen in de benodigde stappen om te komen tot een gewenste eindbeeld (een zelfstandig toekomstbestendige ODIJ dat voldoet aan de landelijke criteria van het IBP-VTH), heeft een extern bureau een nadere analyse uitgevoerd. Gebleken is dat: % overhead niet afdoende is, de financiële positie niet de werkelijkheid weergeeft en door taakverwaarlozing noodzakelijk is om op korte termijn vervolgstappen te nemen om de organisatie te versterken en specifiek de VTH-taken. Om op korte termijn (2025 en 2026) de urgente maatregelen te treffen zijn extra financiële middelen nodig. Hiervoor is een begrotingswijzing voor 2025 aan de deelnemende partijen verzonden. Op deze manier wordt voorkomen dat achterstanden verder oplopen, worden de eerste beheersmaatregelen getroffen om de potentiële risico’s op omgevingsveiligheid af te dekken en wordt er gezorgd dat de organisatie kan toegroeien naar een situatie waarin zij in staat is haar wettelijke- en primaire taak uit te voeren. Het gaat hierbij om de volgende stappen (met bijbehorende financiële consequenties):
De bijdrage voor de deelnemende gemeenten wordt gebaseerd op een verdeelsleutel financiële inbreng. | ||
Risico’s | Voor de wat langere termijn betreft, is een forse formatie-uitbreiding in het primaire proces nodig om het afgesproken ambitieniveau te halen. De organisatie komt 17-21 fte over de volle breedte tekort. Hierin zijn mogelijk nog bestuurlijke keuzes te maken waarmee de financiële impact gedempt wordt. |
4. Vervoerregio Amsterdam | |||
Vestigingsplaats | Amsterdam | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: de regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. C. Lageveen | ||
Programma | 05. Bereikbaarheid | ||
Openbaar belang | De Vervoerregio Amsterdam zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. Als regisseur van het regionale verkeer en vervoer dragen zij bij aan goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich per openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. | ||
Bestuurlijk belang | Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Vervoerregio Amsterdam bestaat uit drie leden: een wethouder verkeer en vervoer uit Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam. De voorzitter is gekozen door de DB-leden. Het DB vergadert eens per drie weken. De Regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio, telt 51 leden. De besturen van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers, veelal leden uit de eigen raad. Vanuit Purmerend zitten 5 gemeenteraadsleden in de regioraad. De Regioraad en het Dagelijks Bestuur worden geadviseerd vanuit de portefeuillehoudersoverleggen, waar de vakwethouders van de veertien gemeenten in vertegenwoordigd zijn. Burgemeesters en wethouders van de vervoerregiogemeenten voeren een aantal keren per jaar overleg met elkaar. De Vervoerregio Amsterdam kent twee portefeuillehoudersoverleggen Verkeer en Vervoer en Algemene Zaken. | ||
Zeggenschap | 9,8% | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 0 | € 0 | |
Vreemd Vermogen | € 450.460.314 | € 475.472.942 | |
Begroot financieel resultaat | € 0 | € 0 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | € 0 | € 0 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De Vervoerregio ziet de investeringen in mobiliteit toenemen in de regio omdat veel gemeenten bezig zijn met gebiedsontwikkeling. Bijvoorbeeld extra woningen zorgen voor extra reisbewegingen. Daarom wil de Vervoerregio graag meedenken over de gebiedsontwikkelingen in haar gebied. Door slim na te denken over waar je wat bouwt, kan de investeringsvraag in mobiliteit mogelijk beperkt worden. En kan de inhoud aansluiten op de agenda van de Vervoerregio. De gemeente Purmerend heeft samen met de Vervoerregio het Mobiliteitsplan Purmerend opgesteld. Gebiedsontwikkelingen spelen daarin een belangrijke rol. Binnen het Mobiliteitsplan wordt uitgegaan van het STOMP-principe, waarbij duurzame vervoerswijzen een hogere prioriteit hebben dan minder duurzame vervoerswijzen. | ||
Risico’s |
|
5. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | |||
Vestigingsplaats | Zaandam | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling -openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | Op grond van de Wet op de Veiligheidsregio’s draagt het college van B&W de volgende taken en bevoegdheden over aan de veiligheidsregio:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Mevr. E. van Selm | ||
Programma | Veiligheid | ||
Openbaar belang | Het openbare belang is het voorkomen van of aanpakken van crisis scenario’s op een regionale schaal waarbij veiligheid interregionaal gelijk is. | ||
Bestuurlijk belang | Het Algemeen Bestuur (AB) wordt gevormd door de burgermeesters van de zeven deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem (zijnde 14,3%). Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit een drietal leden. Het DB is bevoegd tot een aantal wettelijke taken, onder andere op het gebied van het benoemen, schorsen en ontslaan van sleutel-functionarissen. De rol van het DB is met name gericht op het procedureel voorbereiden van de vergaderingen van het AB. | ||
Zeggenschap | Elk lid van het Algemeen Bestuur (AD) heeft één stem, wat gelijk staat aan 14,3%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 803.000 | € 691.000 | |
Vreemd Vermogen | € 20.604.000 | €22.969.000 | |
Begroot financieel resultaat | €0 | -€5.000 | |
Deelnemersbijdrage/dividend 2024 | € 8.852.532 | €9.817.248 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Beleidsinhoudelijke ontwikkelingen:
| ||
Risico’s | De verandering van de positie van de vrijwilliger door de Wnra alsmede een veranderende samenleving geeft als risico dat de positie van de vrijwilliger minder aantrekkelijk of gewenst is. Ondanks dat de brandweer al stappen heeft gezet binnen de brede toekomstige beschouwing brandweer, blijft dit wel een punt van aandacht. Daarnaast is het besluit genomen dat de GGD en de veiligheidsregio beide gebruik gaan maken van het pand aan het Prins Bernhardplein te Zaandam. Naast de voordelen, blijven er altijd (financiële) risico’s die goed gemonitord moeten worden. |
6. Recreatieschap Twiske-Waterland | |||
Vestigingsplaats | Oostzaan | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam | ||
Algemene informatie | Twiske-Waterland is ingericht als recreatiegebied om gemeenten en natuurgebieden te ontlasten en aantrekkelijke recreatiemogelijkheid te bieden aan recreanten uit omliggende gemeenten en de regio. Het recreatieschap heeft drie hoofdactiviteiten:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. M.T.A. Hegger | ||
Programma | Economie | ||
Openbaar belang | Het recreatieschap Twiske-Waterland heeft als doel het besturen en beheren van het recreatiegebied. Gezien de ligging en het gebruik van het gebied door de inwoners heeft de provincie/gemeente een direct maatschappelijk belang bij het realiseren van de doelen en neemt daarom deel aan de gemeenschappelijke regeling. | ||
Bestuurlijk belang | Jaarlijks kan de raad haar gevoelens uitspreken over de begroting en kennisnemen van de jaarrekening en eventuele beleidsdocumenten. In de gemeenschappelijke regeling zijn de bevoegdheden vastgelegd. Voor aanpassing van de regeling is de instemming van alle participanten vereist. | ||
Zeggenschap | Besluiten over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vinden plaats op basis van een gewogen stemrecht waarbij de gemeente Purmerend 4 van de 27 stemmen (14,8%) heeft. Indien de besluitvorming in het algemeen bestuur gaat over het overige beleid en de uitvoering van het programma heeft de gemeente Purmerend 7 van de 39 stemmen (17,9%). | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 5.002.934 | € 5.012.259 | |
Vreemd Vermogen | € 472.036 | € 473.683 | |
Begroot financieel resultaat | € -190.922 | € 9.325 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | € 203.153 | € 215.748 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Het Recreatieschap Twiske-Waterland:
| ||
Risico’s |
|
7. Waterlands Archief | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Algemene informatie | Het Waterlands Archief (WA) is een samenwerkingsverband van vijf gemeenten in de regio Waterland op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en opgericht in 1979 als Streekarchief Waterland. In 2003 werd de naam gewijzigd in het WA. De deelnemende gemeenten zijn Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland en Wormerland. De belangrijkste doelstelling van het WA is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van procesgebonden overheidsinformatie. De wettelijke taken van de deelnemende gemeenten zijn gedelegeerd aan het Waterlands Archief. Daaruit vloeien de volgende kerntaken voort:
| ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Mevr. E. van Selm | ||
Programma | Bestuur & concern | ||
Openbaar belang | Beschikbaar stellen van de collectie aan een zo breed mogelijk publiek in de studiezaal, via website en door educatie en voorlichting. Sinds 2003 werkt het WA structureel samen met de Bibliotheek Waterland om het publieksbereik te vergroten. Archief en bibliotheek verzorgen samen een educatief aanbod voor scholieren en organisaties van evenementen en lezingen. Ook is er structurele samenwerking met omringende archiefdiensten, historische verenigingen en musea en met onderwijsinstellingen. | ||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit vijf leden, inclusief de voorzitter. De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen uit hun midden ieder één lid aan. Een stemming is alleen geldig indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet op grond van lid 2 of anderszins van deelneming aan de stemming moet of heeft onthouden, daaraan heeft deelgenomen. Voor het tot stand komen van een beslissing bij stemming wordt meerderheid van stemmen vereist van hen die een stem hebben uitgebracht, voor zover de regeling niet anders bepaalt. Staken de stemmen dan beslist de stem van de voorzitter. Alle leden van het bestuur hebben ieder één stem. De burgemeester van Purmerend is voorzitter van het Dagelijks bestuur. | ||
Zeggenschap | De gemeenschappelijke regeling heeft geen aandelen. Elk lid van het Bestuur heeft één stem, zijnde 20%. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 96.403 | € 83.909 | |
Vreemd Vermogen | € 277.961 | €314.846 | |
Begroot financieel resultaat | €0 | €0 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | €963.670 | € 893.346 | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De belangrijkste in gang gezette ontwikkelingen die in 2024 worden voortgezet zijn:
| ||
Risico’s | De veiligheid van de fysieke archieven en collecties vormen het grootste risico voor het Waterlands Archief. De veiligheid is beleidsmatig geborgd door een plan Veiligheid, Calamiteiten en Ontruiming en praktisch door brand-, inbraak-, en klimaatsystemen. |
1. Stadsverwarming Purmerend (SVP) Holding BV | |||
Vestigingsplaats | Purmerend | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Algemene informatie | SVP Holding BV is het stadsverwarmingsbedrijf van de gemeente Purmerend. SVP (Stadsverwarming Purmerend) is opgericht in 1981 en verzelfstandigd in 2007. SVP voorziet ruim 28.200 klanten (ruim 28.900 aansluitingen) van warmte en warm water. Van alle gebouwen in Purmerend is ca. 75% aangesloten op het warmtenetwerk van SVP. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | SVP verzorgt warmte en warm water voor veel inwoners en bedrijven in Purmerend. SVP heeft op basis van artikel 2 van de Warmtewet de plicht warmtelevering in het verzorgingsgebied zeker te stellen, tegen redelijke voorwaarden en met inachtneming van een goede kwaliteit van dienstverlening. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 100% van de aandelen SVP Holding BV. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2024 | 31-12-2025 |
Eigen Vermogen | € 33.565.000 | € 36.288.000 | |
Vreemd Vermogen | € 120.240.000 | € 112.424.000 | |
Begroot resultaat voor bestemming | € 700.000 | € 3.005.000 | |
Dividend | € 350.000 | € 700.000 | |
De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de meerjarenraming 2023-2033 rekening houdende met de resultaten uit de jaarrekening 2023. Er is geen rekening gehouden met tussentijdse rapportages 2024. In het najaar 2024 zal de nieuwe MJR (2024-2034) de actualisatie bevatten van deze cijfers. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De huidige ontwikkelingen betreft o.a. het verder optimaliseren van de bestaande BioWarmteCentrale en het verbeteren van het warmtenet om een stabiele en betrouwbare warmtelevering voor de komende jaren te blijven verzorgen, verdere verduurzaming van de warmtebronnen o.a. doormiddel van andere bronnen zoals aardwarmte (geothermie) en warmte uit afval- en/of oppervlaktewater, de plaatsing van slimme meters en de bijbehorende ICT transitie en het vervolg Proeftuin Gasvrij. | ||
Risico’s | SVP is actief in een dynamische omgeving die zowel door de wisselende marktomstandigheden als door veranderen overheidsbeleid wordt bepaald. De belangrijkste afhankelijkheden daarin zijn de inzet van de BWC en de staat van het warmtenet (van invloed op warmteverlies en warmteonderbrekingen). Daarnaast spelen de van toepassing zijnde wet-en regelgeving, gasprijsontwikkeling, graaddagenontwikkeling (en de daaraan gerelateerde afzet) en de hoogte van de inflatie een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van SVP. De gemeentelijke deelneming in SVP staat voor € 38 miljoen op de balans. Daarnaast is het volledig vreemd vermogen van SVP van een borgstelling voorzien. Kortom de gemeente heeft een grote financiële verwevenheid met de SVP. |
2. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Vestigingsplaats | ’s-Gravenhage | ||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||
Algemene informatie | De Staat der Nederlanden, provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen zijn de deelnemers. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Overzicht algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiëledienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 14.040 van de 55.690.720 aandelen (0,0252%) á € 2,50. | ||
Algemene opmerking | De BNG publiceert geen prognoses. In onderstaande gegevens wordt uitgegaan van de handreiking van de BNG voor de verantwoording voor dit onderdeel, Deze cijfers grijpen terug op deze handreiking. De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2024 en 2025 kan de bank daarom niet maken. Daarom worden de laatst bekende cijfers opgenomen. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | € 4.615 miljoen | € 4.721 miljoen | |
Vreemd Vermogen | € 107.459 miljoen | € 110.819 miljoen | |
Resultaat na bestemming | € 300 miljoen | € 254 miljoen | |
Dividend | € 35.100 | € 30.326 | |
De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de vastgestelde jaarrekeningen 2022 en 2023. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | BNG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. Wat betreft langlopende kredietverlening wil de bank rendabel voorzien in meer dan de helft van de langlopende kredietvraag van deze klantengroepen. BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar een redelijk rendement. Dit rendement komt via dividend ten goede aan de aandeelhouders, uitsluitend overheden, en in het verlengde daarvan aan de samenleving. | ||
Risico’s | Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 33.478. Dit is tevens het risicobedrag. |
3. Huisvuilcentrale (HVC) NV | |||
Vestigingsplaats | Alkmaar | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Algemene informatie | HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert HVC duurzame energie en levert deze aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. De kerntaken van HVC zijn grondstoffenmanagementen opwekking en levering van duurzame energie. Bovendien ondersteunt HVC haar aandeelhouders bij het in kaart brengen van maatregelen voor lokale verduurzaming. HVC is actief in Nederland en binnen Nederland de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar. HVC heeft 52 aandeelhoudende gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Overzicht algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | HVC is een publiek nutsbedrijf op het gebied van afval, energie en warmte. HVC zet in op de transitie van een restafvalverbrander in een grondstoffen-en duurzaam energiebedrijf. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 113 van de 3.347 gewone aandelen (3,38%). | ||
Financiële gegevens De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de vastgestelde jaarrekeningen 2021 en 2022. Er vindt geen dividenduitkering plaats. | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | € 198.697.000 | € 233.501.000 | |
Vreemd Vermogen | € 878.504.000 | € 928.387.000 | |
Resultaat na bestemming | € 28.139.000 | € 34.897.000 | |
Dividend | n.v.t. | n.v.t. | |
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | HVC heeft in 2024 de strategie herijkt. De samenloop van ambities van aandeelhouders op het gebied van de warmtetransitie, mogelijke omvangrijke investeringen bij de afvalenergiecentrales voor het afvangen van CO2 en algehele kosten-en prijsstijgingen door externe ontwikkelingen, op termijn paste niet binnen de bestaande financiële kaders. Focus van de aandeelhouders ligt bij preventie en hergebruik van huishoudelijke afval, verdere verduurzaming van afvalenergiecentrales en warmte activiteiten omdat deze tot relatief veel duurzaamheidswinst leidt. De benodigde investeringen voor deze activiteiten hebben echter soms grote financiële impact. Daarom is besloten tot een hogere garantstellingsruimte (lees: meer investeringsruimte). Investeringen van meer dan € 10 miljoen hebben de instemming van de aandeelhouders nodig. | ||
Risico’s | HVC is een bedrijf met veel risico’s en heeft om die reden een uitgebreid risicomanagementsysteem. De belangrijkste risico’s zijn:
|
4. Alliander | |||
Vestigingsplaats | Arnhem | ||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap | ||
Algemene informatie | Alliander is op 1 juli 2009 ontstaan bij de verkoop van Nuon. Het ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf beheert meer dan 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. A.O.C. Boer | ||
Programma | Overzicht algemene Dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | Energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden. Alliander heeft alleen publieke aandeelhouders. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | De gemeente heeft 372.370 aandelen van de 136.794.964 aandelen (0,27%). | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | € 4.570 miljoen | € 4.749 miljoen | |
Vreemd Vermogen | € 6.122 miljoen | € 6.897 miljoen | |
Resultaat na bestemming | € 198 miljoen | € 267 miljoen | |
Dividend | € 222.940 | € 324.810 | |
De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de vastgestelde jaarrekening 2023. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | Als netbeheerder staat Alliander voor de opdracht om de capaciteit van het elektriciteitsnet op een groot aantal plekken te verdubbelen in 2030. Deze investeringen moeten worden voorgefinancierd. Dit gebeurt grotendeels met vreemd vermogen, maar ook aandeelhouders zijn gevraagd extra kapitaal te verstrekken. | ||
Risico’s. | Alliander is een groot bedrijf. Het belang van het bedrijf voor de gemeente is groot. Risico’s waar het bedrijf mee te maken heeft zijn thans vooral gelegen in de klimaatverandering (transitie en fysieke risico’s). In 2021 is besloten tot deelname in een lening van € 600 miljoen die in 2028 volledig zal zijn omgezet in aandelenkapitaal. |
5. V.O.F. De Beemster Compagnie | |||
Vestigingsplaats | Middenbeemster | ||
Rechtsvorm | Vennootschap Onder Firma (VOF) | ||
Algemene informatie | VOF De Beemster Compagnie is opgericht in 2011 door de gemeente Beemster en Bouwfonds Ontwikkeling B.V. (thans BPD Ontwikkeling). Dit op basis van een verhouding van 50/50. De doelstelling is het produceren van bouw- en woonrijpe grond en het verkopen van bouwrijpe kavels. Dit gebeurt in de gebiedsontwikkelingen De Nieuwe Tuinderij te Zuidoostbeemster (ca. 530) en De Keyser te Middenbeemster (ca. 590) | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. P. Verkroost | ||
Programma | Ruimtelijke Ontwikkeling | ||
Openbaar belang | De Beemster Compagnie heeft als doel elk jaar in totaal circa 100 woningen op te leveren (conform Waterlands Wonen) in Middenbeemster en Zuidoostbeemster. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst betreft dit enkel koopwoningen, maar de ruimte in het bestemmingsplan wordt thans ook benut om sociale huurwoningen te realiseren. Daarnaast wordt in De Keyser een school (IKC) gerealiseerd | ||
Bestuurlijk belang | Vanuit de gemeente is er een wethouder als vennoot aanwezig die verantwoordelijk is voor de uitvoering vanuit de gemeentelijke zijde. Ook de andere eigenaar, BPD, heeft een vennoot. Minimaal tweemaal per jaar komen de vennoten bij elkaar en bespreken de voortgang in deze vennotenvergadering, inclusief het maken van keuzes indien hier aanleiding toe is. | ||
Zeggenschap | De gemeente is voor 50% eigenaar van de VOF. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | € 6.122.618 | € 6.964.156 | |
Vreemd Vermogen | € 11.611.276 | € 6.213.414 | |
Resultaat | € 462.796 | € 841.537 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | n.v.t | n.v.t | |
De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de vastgestelde jaarrekening 2023. In het vreemd vermogen zit geen externe financiering meer. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | De grondexploitatie De Nieuwe Tuinderij is per 1 januari 2024 afgesloten. In De Keyser wordt in 2024 gewerkt aan de bouw van de deelgebieden 6B en 7. In 2025 vindt de bouw van de nieuwe school (IKC) en de laatste woningen plaats. | ||
Risico’s | Er is geen risico waar het gaat om het doel van de samenwerkingsovereenkomst: een tenminste op nul sluitende grondexploitatie. Momenteel is het verwachte exploitatieresultaat voor de twee gebiedsexploitaties ruim positief. Er is nog geen dividenduitkering geweest zodat er op dit moment geen externe financiering nodig is. In 2024 zal voor het eerst dividend worden uitgekeerd. |
6. InWest Regio B.V. | |||
Vestigingsplaats | Amsterdam | ||
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | ||
Algemene informatie | In oktober 2021 is de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Metropoolregio Amsterdam en de regio Noord-Holland Noord opgericht. Deze besloten vennootschap heeft als aandeelhouders de provincie Noord-Holland en de Noord-Hollandse gemeenten (waarvan een aantal dit in de vorm van een gezamenlijk aandeelhouderschap doen). De InWest Regio BV heeft een 50% deelneming een BV waar het Rijk ook voor 50% in deelneemt. Deze gezamenlijke stuurt een MKB fonds aan. De InWest regio B.V. stuurt zelf ook een transitiefonds aan. De twee fondsen hebben ieder een eigen onafhankelijk investeringscomité. | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiger | Dhr. H.T.A. Hegger | ||
Programma | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Openbaar belang | InWest Regio BV is opgericht met het oog op 3 kansen:
| ||
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft stemrecht in de aandeelhoudersvergadering. | ||
Zeggenschap | Uitgangspunt is dat gemeenten tot een bedrag gelijk aan 1% van de gemeentebegroting over het jaar 2019 inleggen in de BV wanneer zij daarin deelnemen. Het begrotingstotaal in het jaar 2019 voor de gemeente Beemster bedroeg € 18.084.000 en voor de gemeente Purmerend € 239.851.000. De investering bedraagt derhalve € 2.579.935. Tot en met 31 december 2021 zijn de 2.580 aandelen van elk 1 euro groot volgestort (Beemster € 181 en Purmerend € 2.399). Gedurende 2022 (1 keer), 2023 (2 keer) en 2024 (1 keer) hebben kapitaalstorting plaatsgevonden ter grootte van elke keer € 257.935 (per keer 10% van het totaal toegezegd bedrag). Het resterende kapitaal (60%) wordt door InWest Reg in tranches opgevraagd bij de aandeelhouders. | ||
Financiële gegevens | Balansdatum | 31-12-2022 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | € 18.271.978 | € 41.611.829 | |
Vreemd Vermogen | € 6.315.526 | € 131.082 | |
Resultaat na belastingen | - € 1.594.635 | - € 2.921.012 | |
Deelnemersbijdrage/dividend | n.v.t | n.v.t | |
De gepresenteerde cijfers zijn afkomstig uit de vastgestelde jaarrekeningen 2022 en 2023. Er vindt geen dividenduitkering plaats. | |||
Ontwikkelingen en beleidsvoornemens | InWest Regio B.V. is op 7 oktober 2021 opgericht. Met de oprichting van InWest Regio BV is er een einde gekomen aan het proces tot de vorming van een regionale ontwikkelingsmaatschappij in Noord-Holland. De vennootschap is vanaf 2022 gestart met de opgave om versneld uitvoering te geven aan de energietransitie en de transitie naar de circulaire economie. Doel is maatregelen te nemen waarmee de economie gestimuleerd wordt om enerzijds banen te behouden en anderzijds nieuwe duurzame werkgelegenheid te creëren. De primaire focus ligt op het regionaal innovatiepotentieel en daarmee impact gedreven handelen. Met deze focus legt InWest Regio zich toe op de meest kansrijke transities, sectoren en technologieën van de regio. | ||
Risico’s | De bij de beleidsvoornemens gemelde investeringen gaan gepaard met risico’s. Daar worden diverse maatregelen voor genomen. In de door de aandeelhouders vastgestelde investeringsregelementen zijn de kaders voor de allocatie van middelen bepaald. Hierbij geldt het streven naar revolverendheid (100%) voor het mkb-fonds en, gelet op het risicoprofiel,nominale revolverendheid voor het Transitiefonds als ondergrens voor het investeringsregelement. |