De gemeente moet volgens de Gemeentewet een overzicht van structureel en reëel evenwicht opnemen in de jaarrekening. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn hier verdere regels over vastgelegd.
Zowel het BBV zelf, als in de notitie incidentele baten en lasten van de commissie BBV wordt duidelijk aangegeven dat in de begroting een limitatief overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen moet zijn. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid of eindigheid tot doel hebben.
Hieronder treft u een overzicht aan van de incidentele baten en lasten vanuit de programma's en vanuit de reserves. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Purmerend voert structurele taken uit en raamt daarvoor structurele baten en lasten in de begroting. Omdat Purmerend structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
In principe zijn alle stortingen in en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard.
Het bestempelen van incidentele baten en lasten gebeurt door middel van een consequente gedragslijn.
Baten en lasten zijn structureel als deze voor onbepaalde tijd geraamd worden, er is geen einddatum bekend. Baten en lasten komen in aanmerking om als incidenteel aangemerkt te worden als deze voor bepaalde tijd geraamd worden, er is een onvoorwaardelijke einddatum bekend.
Na eliminatie van de incidentele baten en lasten ontstaat het structureel begrotingssaldo.
In de financiële verordening is voor incidentele baten en lasten een grensbedrag van € 100.000 opgenomen.
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Programma 2 Samenleving | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Energie armoede | 322 | 322 | - | - | - | - | - | - | |
Kosten i.v.m. aanschaf woningen Waterlandplein/Rijperhof | 13 | - | 12 | - | 11 | - | 10 | - | |
Achterstandenbeleid RMC (besluit 1576600 NJR22) tlv AR | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Onderzoeksbudget sportaccommodatie De Vaart | 51 | - | - | - | - | - | - | - | |
Toegangelijkheid volksgezondheid onderzoek | 43 | - | - | - | - | - | - | - | |
GALA gelden brede doeluitkering | 1.639 | 1.639 | 1.299 | 1.299 | - | - | - | - | |
IZA (Integraal Zorgakkoord) | 2.771 | 2.851 | 2.771 | 2.851 | - | - | - | ||
Energie toeslag | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Saldo business case tijdelijke woningen | 228 | 24 | 243 | 24 | 243 | 25 | 142 | 25 | |
Totaal | 5.066 | 4.836 | 4.325 | 4.175 | 254 | 25 | 152 | 25 | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Kosten i.v.m. aanschaf woningen Waterlandplein/Rijperhof; bestemmingsreserve Oekraïne | - | 13 | - | 12 | - | 11 | - | 10 | |
Achterstandenbeleid RMC (besluit 1576600 NJR22): algemene reserve | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Saldo business case tijdelijke woningen: bestemmingsreserve Woonvisie | 24 | 228 | 24 | 243 | 25 | 243 | 25 | 142 | |
Totaal | 24 | 241 | 24 | 255 | 25 | 254 | 25 | 152 | |
Programma 4 Milieu | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Proeftuin aardgasvrij | 250 | - | - | - | - | - | - | ||
Netcongestie | 214 | - | - | - | - | - | - | - | |
Totaal | 464 | - | - | - | - | - | - | - | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Netcongestie: algemene reserve | - | 214 | - | - | - | - | - | - | |
Totaal | - | 214 | - | - | - | - | - | - | |
Programma 5 Bereikbaarheid | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Resultaat straatparkeren en garageparkeren | - | 1.379 | - | 1.374 | - | 999 | - | 970 | |
Totaal | - | 1.379 | - | 1.374 | - | 999 | - | 970 | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Resultaat straatparkeren en garageparkeren: bestemmingsreserve parkeren | 1.379 | - | 1.374 | - | 999 | - | 970 | - | |
Totaal | 1.379 | - | 1.374 | - | 999 | - | 970 | - | |
Programma 6 Beheer openbare ruimte | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Instandhoudingsbudgetten openbare ruimte | 388 | 500 | 756 | 500 | 431 | 375 | 406 | 406 | |
Beheerbudget Wheermolen Oost /Overwhere Zuid (besluit 1532421 PB22) | - | - | - | - | - | - | - | - | |
Wettelijk ecologisch onderzoek op het gebied van flora en fauna tlv Brgronden | 278 | - | - | - | - | - | 380 | - | |
Totaal | 666 | 500 | 756 | 500 | 431 | 375 | 786 | 406 | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Instandhoudingsbudgetten openbare ruimte: bestemmingsreserve IOR | 500 | 388 | 500 | 756 | 375 | 431 | - | 406 | |
Ecologisch onderzoek flora en fauna: bestemmingsreserve gronden | - | 278 | - | - | - | - | - | 380 | |
Totaal | 500 | 666 | 500 | 756 | 375 | 431 | - | 786 | |
Programma 7 Ruimtelijke ordening | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Grondexploitaties | 32.390 | 32.390 | 51.695 | 51.695 | 27.159 | 27.159 | 24.425 | 24.425 | |
Kapitaal- en beheerslasten Jaagweg 16 / Nieuwstraat 107 | 10 | - | 10 | - | 10 | - | 10 | - | |
Voorbereidingskrediet en schadeloostelling gebiedsontwikkeling Oostflank | - | - | 79 | - | 79 | - | 79 | - | |
Voorzetting programma 2040 (Placemaking/branding) | 150 | - | 150 | - | 150 | - | 150 | - | |
Advies- en onderzoekskosten omgevingsplan | 200 | 349 | 200 | - | 200 | - | 200 | - | |
Totaal | 32.750 | 32.739 | 52.134 | 51.695 | 27.598 | 27.159 | 24.863 | 24.425 | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Schadeloosstelling Oostflank: bestemmingsreserve gronden | - | - | - | 63 | - | 63 | - | 63 | |
Voorbereidingskrediet gebiedsontwikkeling Oostflank: bestemmingsreserve gronden | - | - | - | 16 | - | 16 | - | 16 | |
Kapitaallasten (rente) Van Ijsendijkstraat 144S: bestemmingsreserve gronden | 5 | - | 5 | - | 5 | - | 5 | - | |
Kapitaal- en beheerslasten Jaagweg 16: bestemmingsreserve gronden | - | 2 | - | 2 | - | 2 | - | 2 | |
Kapitaallasten (rente) Nieuwstraat 107: bestemmingsreserve gronden | - | 8 | - | 8 | - | 8 | - | 8 | |
Voorzetting programma 2040 (Placemaking/branding): bestemmingsreserve gronden (onttrekking) | - | 150 | - | 150 | - | 150 | - | 150 | |
Advies- en onderzoekskosten voor een definitief omgevingsplan: bestemmingsreserve omgevingsplan | 349 | 200 | - | 200 | - | 200 | - | 200 | |
Totaal | 354 | 360 | 5 | 439 | 5 | 439 | 5 | 438 | |
Programma 9 Economie | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Budget Binnenstad: aankleding Publieke ruimte | 949 | - | 486 | - | - | - | - | - | |
Totaal | 949 | - | 486 | - | - | - | - | - | |
Overzichten: Overhead en Algemene dekkingsmiddelen | |||||||||
Incidentele Lasten en baten: | |||||||||
Frictie uitkering gemeentefonds (tem 2025) | 929 | - | - | - | - | - | - | ||
Totaal | - | 929 | - | - | - | - | - | - | |
Incidentele reservemutaties (verrekening): | |||||||||
Frictie uitkering gemeentefonds (tem 2025) | 929 | - | - | - | - | - | - | - | |
Totaal | 929 | - | - | - | - | - | - | - | |
Resultaatbepaling | |||||||||
Incidentele mutaties algemene reserve (geen verrekening): | |||||||||
Toevoegingen: | |||||||||
Versterking algemene reserve (cf begroting 2016 / voordeel rente) | 714 | - | - | - | - | - | - | ||
Bufferbudget ravijnjaar 2026 (besluit 1589249 PB2024) | 4.000 | - | 3.000 | - | - | - | - | - | |
Inzet algemene reserve 2026 (begroting 2025) | - | - | 6.500 | - | - | - | - | - | |
Onttrekkingen: | |||||||||
Inzet algemene reserve 2026 (besluit 1596700 VJN24) | - | - | - | 12.000 | - | - | - | - | |
De Koog en Trimpad (besluit 1596700 VJN24) | - | 132 | - | 134 | - | 136 | - | - | |
Totaal | 4.714 | 132 | 9.500 | 12.134 | - | 136 | - | - | |
Saldo incidentele baten en lasten van alle programma's | 39.895 | 40.383 | 57.702 | 57.744 | 28.282 | 28.557 | 25.801 | 25.825 | |
Saldo incidentele baten en lasten vanuit de reserves | 7.900 | 1.612 | 11.404 | 13.584 | 1.404 | 1.259 | 1.000 | 1.376 | |
Totaal incidentele baten en lasten | 47.795 | 41.996 | 69.105 | 71.328 | 29.686 | 29.817 | 26.801 | 27.201 |
Als in het betreffende begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Incidentele lasten mogen gedekt worden door zowel structurele als door incidentele baten. Reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar moeten zijn
De mutaties in 2025 zijn beoordeeld op bovenstaande uitgangspunten. Voor 2025 is het structureel resultaat bijna € 1,7 miljoen positief aangezien de structurele lasten (€ 365,0 miljoen) worden gedekt door (hogere) structurele baten (€ 366,7 miljoen).
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
a. Saldo baten en lasten: | ||||
Geraamde baten (inclusief onttrekking reserves) | 366.715 | 393.059 | 364.293 | 369.801 |
Geraamde lasten (inclusief toevoeging reserves) | 365.006 | 392.995 | 371.410 | 379.861 |
Financieel resultaat, inclusief incidentele baten en lasten (a) | 1.709 | 64 | -7.117 | -10.060 |
b. Incidentele baten en lasten: | ||||
Totaal incidentele lasten | 39.895 | 57.702 | 28.282 | 25.801 |
Totaal incidentele baten | 40.383 | 57.744 | 28.557 | 25.825 |
Incidenteel saldo lasten en baten van alle programma's en overzichten (b) | 488 | 43 | 275 | 25 |
c. Incidentele baten en en lasten reserves: | ||||
Totaal incidentele toevoegingen | 7.900 | 11.404 | 1.404 | 1.000 |
Totaal incidentele onttrekkingen | 1.612 | 13.584 | 1.259 | 1.376 |
Incidentele saldo toevoegingen en onttrekkingen reserves (c) | -6.287 | 2.180 | -145 | 376 |
d. Structureel begrotingssaldo/resultaat: | ||||
Financieel resultaat inclusief incidentele baten en lasten (a) | 1.709 | 64 | -7.117 | -10.060 |
Incidenteel resultaat (d = saldo c +b) | -5.799 | 2.223 | 131 | 400 |
Structureel resultaat (begrotingssaldo), exclusief incidentele baten en lasten (d) | 7.508 | -2.158 | -7.247 | -10.460 |