(Bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 (Bijgesteld) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BV121 Overhead | Lasten | 30.147 | 30.154 | 31.498 | 33.174 | 33.008 | 33.986 | 34.726 |
BV121 Overhead | Baten | -617 | -302 | -302 | -310 | -311 | -312 | -314 |
29.530 | 29.852 | 31.197 | 32.864 | 32.697 | 33.674 | 34.412 |
In dit programma hebben we voor de begroting 2025 € 1.676.000 hogere lasten en € 8.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024. Hieronder wordt dit verder toegelicht.
BV121 Overhead | Lasten | Baten |
---|---|---|
Loonkosten | ||
Door indexering van de loonkosten en stijging van de formatie wegens groei van de stad (reeds eerder besloten) zijn er hogere lasten 2025 ten opzichte van 2024. | 1.515 | |
Overhead SPUK's | ||
Er zijn hogere overheadlasten geraamd voor werkzaamheden die gedekt worden uit specifieke uitkeringen (SPUK). Hier tegenover staat een hogere baat op programma 2 omdat op dat programma de bijbehorende SPUK-baten worden verantwoord. Per saldo is dit budgettair neutraal. | 101 | |
Inzet projectleiders ict en IV | ||
Hogere lasten door de inzet van projectleiders voor de volgende 3 projecten: het onderzoeken en voorbereiden van de verdere implementatie van Microsoft 365, het ontwikkelen van beleid en randvoorwaarden voor het beheerd uitrollen van nieuwe devices en het inschatten van de impact van de Nis2 wetgevingen en de invloed op onze operationele technologie. | 300 | |
Verminderen externe inhuur | ||
Onderdeel H2 vanuit de Voorjaarsnota 2024 is het verminderen van de externe inhuur. Deze invoering zorgt voor een lagere last in 2025 ten opzichte van 2024. | -300 | |
Hogere doorbelastingen naar het ruimtelijk domein | ||
Onderdeel F4 vanuit de Voorjaarsnota 2024. Er zal meer worden gewerkt aan investeringen en grondexploitaties in 2025. Waardoor er een hogere doorbelasting is op de projecten, wat zorgt voor een lagere last op het overzicht Overhead. | -513 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 573 | -8 |
Totaal | 1.676 | -8 |
In 2025 staat een dotatie van € 37.000 aan de voorziening begroot.
De jaarschijf 2025 van het overzicht Overhead heeft een totaalbedrag van € 8,4 miljoen. Hiervan heeft € 7,0 miljoen betrekking op de nieuwbouw van het kantoorgebouw van de Werf/milieustraat, € 1,0 miljoen op ICT vervanging en € 0,4 miljoen op vervangingen wagenpark. Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Investeringsoverzicht.
De indirecte kosten (overhead) worden begroot en verantwoord in het overzicht overhead. Onder overhead verstaan wij het geheel van taken en activiteiten gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Globaal betreft het de kosten van bedrijfsvoering (huisvesting, facilitair, ICT, overig) en directie, maar ook de kosten van het management en het opleidingsbudget. Specifieke kosten binnen bedrijfsvoering die direct toe te rekenen zijn aan een product/programma vallen niet onder de overheadkosten en worden rechtstreeks toegerekend aan het desbetreffende product of de gebruiker. Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan grondexploitaties, investeringen en projecten (particuliere initiatieven/anterieure overeenkomsten). Deze kosten worden in mindering gebracht op de overheadbegroting.
De overheadkosten zijn als volgt te specificeren:
Management: betreft de kosten van alle hiërarchische leidinggevenden (directie, teammanagers) en de managementondersteuning (stafbureaus, secretariaten).
Informatievoorziening: betreft onder andere de kosten van informatisering, automatisering, systeem- en netwerkbeheer, beveiliging en ICT-ontwikkelingen. Uitzondering hierop zijn de direct toerekenbare kosten van applicaties en software voor een specifieke taak. Deze worden begroot en verantwoord op het betreffende taakveld/programma.
Huisvesting en facilitair: betreft de kosten van het gemeentehuis.
Overige ondersteuning: betreft onder andere de kosten van de teams op het gebied van bestuursondersteuning, communicatie, juridische ondersteuning, financiën en personeelszaken voor zover ze niet direct aan een specifieke taak kunnen worden toegerekend. Tevens alle vormings- en opleidingskosten.
Verrekeningen: een gedeelte van de overheadkosten wordt doorbelast aan grondexploitaties, investeringen en projecten (dit is een minpost).
Om de overheadopslag te bepalen voor de doorbelasting aan investeringen en grondexploitaties en aan de tariefberekening van het rioolrecht, de afvalstoffenheffing, de begraafrechten en de leges Omgevindswet wordt onderscheid gemaakt tussen de organisatieonderdelen gehuisvest in het gemeentehuis ('binnendienst') en onderdelen die gehuisvest zijn in De Koog ('buitendienst'). Voor de onderdelen in het gemeentehuis geldt dat deze duurdere huisvesting hebben inclusief vergader- en ICT-faciliteiten. De medewerkers op De Koog maken hier minder gebruik van en dat komt tot uitdrukking in de doorberekende overhead. Als uitgangspunt bij de berekening van het percentage worden de totale overheadkosten voor de buitendienst verminderd met 60% van de kosten huisvesting gemeentehuis en met 60% van de ICT-kosten. De uitkomst van dit saldo wordt uitgedrukt in een percentage van de loonsom van de primaire (lijn-)afdelingen. Voor de begroting 2025 komt dit percentage uit op 61% voor de binnendienst (2024: 62%) en 50% voor de buitendienst (2024: 51%). De daling van deze opslagpercentages komt vooral door uitbreiding van formatie van het primaire proces (noemer-effect). De verwachting is dat met het nieuwe kantoorgebouw van de werf de overhead weer wat zal stijgen.
Het is toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan investeringen, grondexploitaties en projecten (particuliere initiatieven). Voor de toerekening van overheadkosten ten laste van investeringen, grondexploitaties en projecten wordt het percentage van 61% bovenop de interne loonkosten gehanteerd. De overheadopslag voor kosten inhuur externen is bepaald op de helft van dit percentage, 30,5%. Voor de toerekening van overhead aan de kostendekkende tarieven voor riool en afval is het percentage 50%.
Berekening percentage (bedragen x € 1.000) | |||
Buitendienst | Binnendienst | ||
Totale lasten overhead | -35.683 | Totale lasten overhead | -35.683 |
Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 1.210 | Minus 60% kosten huisvesting gemeentehuis | 0 |
Minus 60% kosten ICT | 5.073 | Minus 60% kosten ICT | 0 |
Overheadkosten | -29.400 | Overheadkosten | -35.683 |
Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -58.864 | Loonkosten primaire (lijn-) afdelingen | -58.864 |
Overhead in % van de loonkosten | 50% | Overhead in % van de loonkosten | 61% |
Beleidsindicatoren
De vanaf 2017 verplicht op te nemen beleidsindicatoren komen voor de programma's van de bron waarstaatjegemeente.nl. Voor het onderdeel bestuur en organisatie zijn ook vijf indicatoren ontwikkelt die echter door de gemeente uit de eigen gegevens of de eigen begroting overgenomen moeten worden omdat er geen landelijke bron beschikbaar is. Omdat het gaat om indicatoren betreffende de organisatie nemen wij ze op bij het onderdeel overhead.
Indicator | 2025 |
---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 9,41 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 9,41 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 955,8 |
Externe inhuur als % van (loonsom + kst inhuur) | 7,81% |
Overhead (percentage van de totale lasten) | 8,95% |