PDF Opties

Wat mag het kosten

(Bedragen x € 1.000)

Rekening 2023

Primitieve begroting 2024

Begroting 2024 (Bijgesteld)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

BV051 Bereikbaarheid

Lasten

4.958

5.729

7.164

6.553

6.492

7.075

6.975

BV051 Bereikbaarheid

Baten

-3.850

-4.014

-4.630

-4.694

-4.556

-4.559

-4.462

1.108

1.714

2.535

1.859

1.936

2.516

2.513

In dit programma hebben we voor de begroting 2025 € 611.000 lagere lasten en € 64.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024. Hieronder wordt dit verder toegelicht.

Ontwikkeling exploitatie 2024-2025

BV051 Bereikbaarheid

Lasten

Baten

Actualisatie parkeergarages

De parkeerexploitatie is geactualiseerd voor het onderdeel van parkeergarages in de begroting 2025. Er zijn lagere kapitaallasten voor de parkeergarage Stadhuisplein omdat er meer bijdragen kostenverhaal zijn ontvangen dan geraamd. Het saldo van het totaal van garageparkeren wordt geëgaliseerd met de reserve parkeren.

-204

Actualisatie straatparkeren

De parkeerexploitatie is geactualiseerd voor het onderdeel straatparkeren in de begroting 2025. Er zijn hogere baten voor straatparkeren geraamd vanwege onder andere indexering van tarieven. Het saldo van het totaal van straatparkeren wordt geëgaliseerd met de reserve parkeren.

216

-125

Verkeersveiligheid op de schoolroutes

Het college is bij het vaststellen van de begroting 2023 verzocht de vraagstukken rond verkeersveiligheid en bereikbaarheid van scholen en schoolvoorzieningen in Purmerend integraal in kaart te brengen en maatregelen aan de gemeenteraad voor te stellen om de verkeersveiligheid op de schoolroutes te waarborgen. Het beschikbare budget is overgeheveld naar 2024. In 2025 is er geen extra budget beschikbaar.

-150

Herinrichting van IJsendijkstraat

Bij de Jaarrekening 2023 is het budget en de subsidie bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam voor de herinrichting van de Van IJsendijkstraat overgeheveld naar 2024. In 2025 is hiervoor geen extra budget beschikbaar.

-179

Verkeersveiligheidsonderzoeken en maatregelen

In 2024 was er incidenteel € 100.000 voor Pilot Fonds urgente maatregelen, € 140.000 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid/ openbaar vervoer en € 113.000 voor het fietsnetwerk beschikbaar. In 2025 is er geen extra budget beschikbaar voor deze verkeersveiligheidsonderzoeken en uitvloeiende maatregelen.

-353

Netwerkregisseur verkeer

Bij de Voorjaarsnota 2024 is er budget beschikbaar gesteld vanaf 2025 voor een Netwerkregisseur verkeer. De vele bouwwerkzaamheden (zoals woningbouw) in combinatie met noodzakelijke werkzaamheden aan het wegennet (onderhoud, maar ook herinrichting) en (grotere) evenementen hebben invloed op de dagelijkse bereikbaarheid van de stad. Om op strategisch en tactisch niveau te kunnen sturen is het noodzakelijk om invulling te geven aan deze rol.

109

Mobiliteitsplan

In december 2022 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld als gemeentelijk beleidskader voor de toekomstige mobiliteit (raadsbesluit 1573753). Om in 2023 te kunnen starten was er incidenteel geld voor het programmateam en de eerste onderzoeken beschikbaar gesteld in 2023. Bij de Najaarsnota 2023 is een deel van de onderzoeksbudgetten overgeheveld naar 2024. Bij de Programmabegroting 2024 zijn nieuwe onderzoeksbudgetten beschikbaar gesteld. 50% van het onderzoeksbudget wordt bekostigd door de Vervoersregio Amsterdam. Omdat er in 2025 minder onderzoeken zijn begroot zorgt dit voor lagere lasten en lagere baten.

-276

138

Diverse

Afwijkingen lager dan € 100.000

226

-77

Totaal

-611

-64

Reserves

Reserve parkeren

Bij de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad besloten om de jaarlijkse resultaten van het totaal van straatparkeren en garageparkeren te egaliseren met de reserve parkeren. Dit is besloten met het oog op de te bouwen parkeergarages in het Waterlandkwartier en de Binnenstad. Door de parkeeropbrengsten vrij te maken en in te zetten voor parkeeroplossingen is parkeren een gesloten systeem geworden waarbij het aanwijzen van gebieden betaald parkeren, de kosten, de tarieven van straatparkeren en van garageparkeren, het aantal plekken en de bezetting gemonitord en gestuurd kunnen worden met de reserve parkeren als (egalisatie)buffer. Voor jaarschijf 2025 staat er per saldo een dotatie aan de reserve begroot van € 1.379.000.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

De jaarschijf 2025 van programma 5 heeft een totaalbedrag van € 5,6 miljoen aan investeringen, waarvan € 5,1 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: mobiliteitshub Beatrixplein, Herinrichting Purmersteenweg naar Stadsboulevard en Realisatie HOV (R-net) maatregelen. Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. De overige investeringen betreffen Verkeersregelinstallaties (VRI’s) en bussluizen. Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.