(Bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 (Bijgesteld) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BV051 Bereikbaarheid | Lasten | 4.958 | 5.729 | 7.164 | 6.553 | 6.492 | 7.075 | 6.975 |
BV051 Bereikbaarheid | Baten | -3.850 | -4.014 | -4.630 | -4.694 | -4.556 | -4.559 | -4.462 |
1.108 | 1.714 | 2.535 | 1.859 | 1.936 | 2.516 | 2.513 |
In dit programma hebben we voor de begroting 2025 € 611.000 lagere lasten en € 64.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024. Hieronder wordt dit verder toegelicht.
BV051 Bereikbaarheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Actualisatie parkeergarages | ||
De parkeerexploitatie is geactualiseerd voor het onderdeel van parkeergarages in de begroting 2025. Er zijn lagere kapitaallasten voor de parkeergarage Stadhuisplein omdat er meer bijdragen kostenverhaal zijn ontvangen dan geraamd. Het saldo van het totaal van garageparkeren wordt geëgaliseerd met de reserve parkeren. | -204 | |
Actualisatie straatparkeren | ||
De parkeerexploitatie is geactualiseerd voor het onderdeel straatparkeren in de begroting 2025. Er zijn hogere baten voor straatparkeren geraamd vanwege onder andere indexering van tarieven. Het saldo van het totaal van straatparkeren wordt geëgaliseerd met de reserve parkeren. | 216 | -125 |
Verkeersveiligheid op de schoolroutes | ||
Het college is bij het vaststellen van de begroting 2023 verzocht de vraagstukken rond verkeersveiligheid en bereikbaarheid van scholen en schoolvoorzieningen in Purmerend integraal in kaart te brengen en maatregelen aan de gemeenteraad voor te stellen om de verkeersveiligheid op de schoolroutes te waarborgen. Het beschikbare budget is overgeheveld naar 2024. In 2025 is er geen extra budget beschikbaar. | -150 | |
Herinrichting van IJsendijkstraat | ||
Bij de Jaarrekening 2023 is het budget en de subsidie bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam voor de herinrichting van de Van IJsendijkstraat overgeheveld naar 2024. In 2025 is hiervoor geen extra budget beschikbaar. | -179 | |
Verkeersveiligheidsonderzoeken en maatregelen | ||
In 2024 was er incidenteel € 100.000 voor Pilot Fonds urgente maatregelen, € 140.000 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid/ openbaar vervoer en € 113.000 voor het fietsnetwerk beschikbaar. In 2025 is er geen extra budget beschikbaar voor deze verkeersveiligheidsonderzoeken en uitvloeiende maatregelen. | -353 | |
Netwerkregisseur verkeer | ||
Bij de Voorjaarsnota 2024 is er budget beschikbaar gesteld vanaf 2025 voor een Netwerkregisseur verkeer. De vele bouwwerkzaamheden (zoals woningbouw) in combinatie met noodzakelijke werkzaamheden aan het wegennet (onderhoud, maar ook herinrichting) en (grotere) evenementen hebben invloed op de dagelijkse bereikbaarheid van de stad. Om op strategisch en tactisch niveau te kunnen sturen is het noodzakelijk om invulling te geven aan deze rol. | 109 | |
Mobiliteitsplan | ||
In december 2022 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld als gemeentelijk beleidskader voor de toekomstige mobiliteit (raadsbesluit 1573753). Om in 2023 te kunnen starten was er incidenteel geld voor het programmateam en de eerste onderzoeken beschikbaar gesteld in 2023. Bij de Najaarsnota 2023 is een deel van de onderzoeksbudgetten overgeheveld naar 2024. Bij de Programmabegroting 2024 zijn nieuwe onderzoeksbudgetten beschikbaar gesteld. 50% van het onderzoeksbudget wordt bekostigd door de Vervoersregio Amsterdam. Omdat er in 2025 minder onderzoeken zijn begroot zorgt dit voor lagere lasten en lagere baten. | -276 | 138 |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 226 | -77 |
Totaal | -611 | -64 |
Bij de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad besloten om de jaarlijkse resultaten van het totaal van straatparkeren en garageparkeren te egaliseren met de reserve parkeren. Dit is besloten met het oog op de te bouwen parkeergarages in het Waterlandkwartier en de Binnenstad. Door de parkeeropbrengsten vrij te maken en in te zetten voor parkeeroplossingen is parkeren een gesloten systeem geworden waarbij het aanwijzen van gebieden betaald parkeren, de kosten, de tarieven van straatparkeren en van garageparkeren, het aantal plekken en de bezetting gemonitord en gestuurd kunnen worden met de reserve parkeren als (egalisatie)buffer. Voor jaarschijf 2025 staat er per saldo een dotatie aan de reserve begroot van € 1.379.000.
Dit programma heeft geen voorzieningen.
De jaarschijf 2025 van programma 5 heeft een totaalbedrag van € 5,6 miljoen aan investeringen, waarvan € 5,1 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: mobiliteitshub Beatrixplein, Herinrichting Purmersteenweg naar Stadsboulevard en Realisatie HOV (R-net) maatregelen. Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. De overige investeringen betreffen Verkeersregelinstallaties (VRI’s) en bussluizen. Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.