PDF Opties

Wat mag het kosten

(Bedragen x € 1.000)

Rekening 2023

Primitieve begroting 2024

Begroting 2024 (Bijgesteld)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

BV021 Kunst en cultuur

Lasten

8.986

8.725

8.899

9.212

9.261

9.508

9.715

BV021 Kunst en cultuur

Baten

-1.382

-1.327

-1.327

-1.347

-1.367

-1.387

-1.408

7.604

7.398

7.572

7.865

7.894

8.121

8.307

BV022 Sport en recreatie

Lasten

10.129

9.589

10.465

11.049

12.139

12.964

13.372

BV022 Sport en recreatie

Baten

-3.060

-2.085

-2.115

-2.133

-2.153

-2.383

-2.407

7.068

7.504

8.350

8.915

9.986

10.580

10.965

BV023 Wijkmanagement

Lasten

1.207

1.551

1.750

1.740

1.783

1.830

1.878

BV023 Wijkmanagement

Baten

0

0

0

0

0

0

0

1.207

1.551

1.750

1.740

1.783

1.830

1.878

BV024 Jeugd

Lasten

43.736

42.015

45.214

46.806

48.544

50.157

51.664

BV024 Jeugd

Baten

-102

-21

-21

-22

-22

-23

-23

43.634

41.994

45.193

46.785

48.522

50.135

51.640

BV025 Onderwijs

Lasten

13.354

12.627

14.145

13.271

13.968

15.891

16.258

BV025 Onderwijs

Baten

-3.821

-3.336

-3.439

-3.557

-3.457

-3.354

-3.458

9.532

9.290

10.706

9.714

10.511

12.536

12.800

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

63.870

50.371

54.783

55.912

55.995

53.665

55.421

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Baten

-31.014

-4.653

-7.450

-7.765

-7.592

-3.615

-3.639

32.856

45.719

47.333

48.147

48.403

50.050

51.782

BV027 Werk en inkomen

Lasten

52.768

45.150

50.161

47.739

47.528

47.496

47.705

BV027 Werk en inkomen

Baten

-28.767

-25.094

-27.962

-28.284

-27.962

-27.962

-27.962

24.001

20.056

22.199

19.455

19.565

19.534

19.743

PGR02 Samenleving

Lasten

194.049

170.028

185.417

185.729

189.217

191.510

196.013

PGR02 Samenleving

Baten

-68.146

-36.516

-42.314

-43.108

-42.554

-38.724

-38.897

Saldo programma

125.903

133.512

143.104

142.622

146.664

152.786

157.115

In dit programma hebben we voor de begroting 2025 € 312.000 hogere lasten en € 794.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024. Hieronder wordt dit verder toegelicht.

Ontwikkeling exploitatie 2024-2025

Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2023 zijn:

BV021 Kunst en Cultuur

Lasten

Baten

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

313

-19

Totaal

313

-19

BV022 Sport en recreatie

Lasten

Baten

Indexatie van reguliere subsidies

Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben.

109

Kapitaallasten

In 2025 worden ten opzichte van 2024 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd op binnen- en buitensportaccommodaties.

468

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

7

-18

Totaal

584

-18

BV023 Wijkmanagement

Lasten

Baten

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-10

0

Totaal

-10

0

BV024 Jeugd

Lasten

Baten

Indexatie van reguliere subsidies

Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben.

192

OVA indexeringen contracten jeugdhulp

Binnen de Jeugdwet hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage.

1.306

GGD

Zoals reeds besloten in de Voorjaarsnota 2023 is het budget van de GGD vanaf 2025 structureel verhoogd met € 150.000 voor de toekomstige huisvesting aan het Prins Bernhardplein in Zaandam.

150

Taakstelling

In de Voorjaarsnota 2024 is een taakstelling opgenomen voor de uitvoering van de Jeugdwet. De gemeente kan de kostenstijgingen niet langer dragen en moet maatregelen nemen. De Hervormingsagenda en de oplopende kosten voor Jeugd dwingen ons om anders te kijken naar hoe we het beleidsveld Jeugd hebben ingericht. Door de zorgketen beter op elkaar af te stemmen voorzien we niet een direct maatschappelijk effect, maar wel dat we ons geld effectiever uitgeven. Hiervoor is nu een stelpost opgenomen die taakstellend is voor de inhoudelijke besparingen. Deze taakstelling start in 2024 voor een bedrag van € 1,5 miljoen en loopt jaarlijks op met € 250.000 tot € 2,5 miljoen in 2028.

-250

Loonkosten

De loonkosten zijn geïndexeerd en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. Dit zorgt voor hogere loonkosten in 2025.

148

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

46

-1

Totaal

1.592

-1

BV025 Onderwijs

Lasten

Baten

Huur tijdelijke huisvesting

Hogere lasten door de actualisatie van het IHP bij de Voorjaarsnota 2024. Er zijn in 2025 kosten voor noodlokalen geraamd in verband met de nieuwbouw van de Montessori school en de Delta. Hiervoor is een budget van € 195.000 beschikbaar gesteld.

195

0

Nieuwbouw Da Vinci College

In 2024 zijn incidentele kosten opgenomen voor de nieuwbouw van het Da Vinci College. De bestaande school wordt in 2024 voor de helft gesloopt. De kosten voor de sloop en het afschrijven van de restant boekwaarde geven een verschil van € 1.238.000 ten opzichte van 2024.

-1.238

0

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

169

-118

Totaal

-874

-118

BV026 Maatschappelijke ondersteuning

Lasten

Baten

Toegankelijkheid

Er is een bedrag van € 154.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming vanwege het ontbreken van capaciteit in 2023 om aan dit budget volledig uitvoering te geven. Daarnaast betreft dit een incidenteel aflopend budget, waarbij het budget in 2025 € 40.000 lager is dan in 2024.
Tezamen telt dit op tot € 194.000.

-194

Noodfonds energie en huur

Er is een bedrag van € 418.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming om een verdere invulling voor het noodfonds energie en huur voor de maatschappelijke partners te geven in 2024. In de begroting van 2025 komt dit budget niet meer terug.

-418

Algemene Opvang Purmerend

Voor het onderhoud en vervanging van de verschillende camerasystemen en elektrische sloten bij de Algemene Opvang Purmerend (AOP) is er een bedrag van € 210.000 doorgeschoven in de jaarrekening van 2023 naar 2024 als resultaatbestemming.In het begroting van 2025 komt dit budget niet meer terug.

-210

Indexatie van reguliere subsidies

Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben.

290

OVA indexeringen WMO

Binnen de WMO en maatschappelijke ondersteuning hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage.

1.499

Huuropbrengsten tijdelijke woningen

De baten nemen met € 215.000 toe door huuropbrengsten van de tijdelijke woningen in de Kraggeveenstraat en het Waterlandplein-Rijperhof.

-215

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000.

162

-100

Totaal

1.129

-315

BV027 Werk en inkomen

Lasten

Baten

Ontwikkelbanen

In 2023 is € 800.000 extra budget overgeheveld voor de bekostiging van de ontwikkelbanen 2024 bij Werkom. Deze gelden zijn afkomstig van de ESF subsidies welke eind 2023 zijn ontvangen. In 2025 hebben we dit budget niet.

-800

Werkom

De begroting 2025 is aangepast conform de begroting van Werkom. De zienswijze op de begroting 2025 van Werkom is vastgesteld in de raad. Hierdoor hebben we in 2025 € 278.000 lagere lasten dan in 2024.

-278

Inburgering

Er zijn extra gelden ontvangen in 2024 voor inburgering. Dit betreft extra geld in het kader van ELIP (Einde lening inburgeringsplicht) en maatschappelijke begeleiding. In 2025 hebben we dit budget niet.

-487

Energiearmoede

Voor de aanpak van de energiearmoede hebben we in 2022 en 2023 baten ontvangen vanuit de Sisa regeling Aanpak Energiearmoede (C55). Voor 2025 is er € 322.000 aan zowel baten en lasten (budgetneutraal) in de begroting opgenomen.

322

-322

Energietoeslag

In de begroting 2024 hadden we nog restant budget voor de uitbetaling van de energietoeslag, die in 2024 heeft plaatsgevonden. In 2025 hebben we deze lasten niet meer.

-1.079

Vroegsignalering energiearmoede

Vanuit de september circulaire 2023 is er €204.000 extra budget beschikbaar gesteld in de begroting van 2024 voor de vroegsignalering van energiearmoede en het verwachte extra beroep op de bijzondere bijstand. In 2025 is dit budget er niet.

-204

Aanpak geldzorgen, armoede, schulden en kinderarmoede

Er is een bedrag van € 165.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. Dit was een incidenteel budget uit 2023. In de begroting van 2025 komt dit budget niet terug.

-165

Loonkosten

De loonkosten zijn geïndexeerd en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. Dit zorgt voor hogere lasten in 2025.

318

Diverse

Afwijkingen individueel lager dan € 100.000

-49

Totaal

- 2.422

-322

Reserves

Reserve Oekraïne(opvang ontheemden

In 2024 is de reserve Opvang Ontheemden (Oekraïne gelden) gevormd. Vanuit het raadsbesluit op de aanschaf van de woningen aan het Waterlandplein/Rijperhof is voor 2025 de eerste onttrekking van € 13.000 aan de reserve geraamd.

Voorzieningen

Dit programma heeft geen voorzieningen.

Investeringen

De jaarschijf 2025 van programma 2 heeft een totaalbedrag van € 46,4 miljoen aan investeringen, waarvan € 2,9 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: grond en bouw sporthal Karekietpark en Leeghwaterpark (sport & recreatie). Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. Het grootste deel van de investeringen 2025 betreft de scholenbouw (€ 32,5 miljoen): grondkosten 2e school Zuidoostbeemster, nieuwbouw Da Vinci college, Plankier/Alexander Roozendaalschool Mercuriusweg 2, De Klim-op Karekietpark en 2e school Middenbeemster. Het andere deel van de investeringen betreft sport (26 investeringen voor een bedrag van € 9,4 miljoen waaronder het hybridebad van het Leeghwaterbad) en WMO hulpmiddelen (€ 1,4 miljoen). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.