(Bedragen x € 1.000) | Rekening 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2024 (Bijgesteld) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | 8.986 | 8.725 | 8.899 | 9.212 | 9.261 | 9.508 | 9.715 |
BV021 Kunst en cultuur | Baten | -1.382 | -1.327 | -1.327 | -1.347 | -1.367 | -1.387 | -1.408 |
7.604 | 7.398 | 7.572 | 7.865 | 7.894 | 8.121 | 8.307 | ||
BV022 Sport en recreatie | Lasten | 10.129 | 9.589 | 10.465 | 11.049 | 12.139 | 12.964 | 13.372 |
BV022 Sport en recreatie | Baten | -3.060 | -2.085 | -2.115 | -2.133 | -2.153 | -2.383 | -2.407 |
7.068 | 7.504 | 8.350 | 8.915 | 9.986 | 10.580 | 10.965 | ||
BV023 Wijkmanagement | Lasten | 1.207 | 1.551 | 1.750 | 1.740 | 1.783 | 1.830 | 1.878 |
BV023 Wijkmanagement | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.207 | 1.551 | 1.750 | 1.740 | 1.783 | 1.830 | 1.878 | ||
BV024 Jeugd | Lasten | 43.736 | 42.015 | 45.214 | 46.806 | 48.544 | 50.157 | 51.664 |
BV024 Jeugd | Baten | -102 | -21 | -21 | -22 | -22 | -23 | -23 |
43.634 | 41.994 | 45.193 | 46.785 | 48.522 | 50.135 | 51.640 | ||
BV025 Onderwijs | Lasten | 13.354 | 12.627 | 14.145 | 13.271 | 13.968 | 15.891 | 16.258 |
BV025 Onderwijs | Baten | -3.821 | -3.336 | -3.439 | -3.557 | -3.457 | -3.354 | -3.458 |
9.532 | 9.290 | 10.706 | 9.714 | 10.511 | 12.536 | 12.800 | ||
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | 63.870 | 50.371 | 54.783 | 55.912 | 55.995 | 53.665 | 55.421 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Baten | -31.014 | -4.653 | -7.450 | -7.765 | -7.592 | -3.615 | -3.639 |
32.856 | 45.719 | 47.333 | 48.147 | 48.403 | 50.050 | 51.782 | ||
BV027 Werk en inkomen | Lasten | 52.768 | 45.150 | 50.161 | 47.739 | 47.528 | 47.496 | 47.705 |
BV027 Werk en inkomen | Baten | -28.767 | -25.094 | -27.962 | -28.284 | -27.962 | -27.962 | -27.962 |
24.001 | 20.056 | 22.199 | 19.455 | 19.565 | 19.534 | 19.743 | ||
PGR02 Samenleving | Lasten | 194.049 | 170.028 | 185.417 | 185.729 | 189.217 | 191.510 | 196.013 |
PGR02 Samenleving | Baten | -68.146 | -36.516 | -42.314 | -43.108 | -42.554 | -38.724 | -38.897 |
Saldo programma | 125.903 | 133.512 | 143.104 | 142.622 | 146.664 | 152.786 | 157.115 |
In dit programma hebben we voor de begroting 2025 € 312.000 hogere lasten en € 794.000 hogere baten ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024. Hieronder wordt dit verder toegelicht.
Vanwege de omvang van het programma wordt dit programma op beleidsveld niveau toegelicht conform de afspraak met de gemeenteraad. De belangrijkste elementen in de ontwikkeling op beleidsveldniveau ten opzichte van de bijgestelde begroting 2023 zijn:
BV021 Kunst en Cultuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 313 | -19 |
Totaal | 313 | -19 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Indexatie van reguliere subsidies | ||
Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben. | 109 | |
Kapitaallasten | ||
In 2025 worden ten opzichte van 2024 hogere afschrijvings- en rentelasten geraamd op binnen- en buitensportaccommodaties. | 468 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000. | 7 | -18 |
Totaal | 584 | -18 |
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | -10 | 0 |
Totaal | -10 | 0 |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
---|---|---|
Indexatie van reguliere subsidies | ||
Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben. | 192 | |
OVA indexeringen contracten jeugdhulp | ||
Binnen de Jeugdwet hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage. | 1.306 | |
GGD | ||
Zoals reeds besloten in de Voorjaarsnota 2023 is het budget van de GGD vanaf 2025 structureel verhoogd met € 150.000 voor de toekomstige huisvesting aan het Prins Bernhardplein in Zaandam. | 150 | |
Taakstelling | ||
In de Voorjaarsnota 2024 is een taakstelling opgenomen voor de uitvoering van de Jeugdwet. De gemeente kan de kostenstijgingen niet langer dragen en moet maatregelen nemen. De Hervormingsagenda en de oplopende kosten voor Jeugd dwingen ons om anders te kijken naar hoe we het beleidsveld Jeugd hebben ingericht. Door de zorgketen beter op elkaar af te stemmen voorzien we niet een direct maatschappelijk effect, maar wel dat we ons geld effectiever uitgeven. Hiervoor is nu een stelpost opgenomen die taakstellend is voor de inhoudelijke besparingen. Deze taakstelling start in 2024 voor een bedrag van € 1,5 miljoen en loopt jaarlijks op met € 250.000 tot € 2,5 miljoen in 2028. | -250 | |
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn geïndexeerd en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. Dit zorgt voor hogere loonkosten in 2025. | 148 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000. | 46 | -1 |
Totaal | 1.592 | -1 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
---|---|---|
Huur tijdelijke huisvesting | ||
Hogere lasten door de actualisatie van het IHP bij de Voorjaarsnota 2024. Er zijn in 2025 kosten voor noodlokalen geraamd in verband met de nieuwbouw van de Montessori school en de Delta. Hiervoor is een budget van € 195.000 beschikbaar gesteld. | 195 | 0 |
Nieuwbouw Da Vinci College | ||
In 2024 zijn incidentele kosten opgenomen voor de nieuwbouw van het Da Vinci College. De bestaande school wordt in 2024 voor de helft gesloopt. De kosten voor de sloop en het afschrijven van de restant boekwaarde geven een verschil van € 1.238.000 ten opzichte van 2024. | -1.238 | 0 |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | 169 | -118 |
Totaal | -874 | -118 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Toegankelijkheid | ||
Er is een bedrag van € 154.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming vanwege het ontbreken van capaciteit in 2023 om aan dit budget volledig uitvoering te geven. Daarnaast betreft dit een incidenteel aflopend budget, waarbij het budget in 2025 € 40.000 lager is dan in 2024. | -194 | |
Noodfonds energie en huur | ||
Er is een bedrag van € 418.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming om een verdere invulling voor het noodfonds energie en huur voor de maatschappelijke partners te geven in 2024. In de begroting van 2025 komt dit budget niet meer terug. | -418 | |
Algemene Opvang Purmerend | ||
Voor het onderhoud en vervanging van de verschillende camerasystemen en elektrische sloten bij de Algemene Opvang Purmerend (AOP) is er een bedrag van € 210.000 doorgeschoven in de jaarrekening van 2023 naar 2024 als resultaatbestemming.In het begroting van 2025 komt dit budget niet meer terug. | -210 | |
Indexatie van reguliere subsidies | ||
Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energielasten, gestegen huurlasten door de hoge indexaties en ook met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij voor subsidies rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 2,5%. Dit is in het licht van de huidige ontwikkelingen te laag. Voor de Voorjaarsnota 2024 is een herberekening van het generieke indexatie percentage op reguliere subsidies gemaakt op basis van de eerder gebruikte systematiek. Dit betekent dat er aanvullend 1,24% subsidieruimte in de begroting 2025 is opgenomen. Hierdoor ontstaat meer financiële ruimte in de begroting voor de subsidie partijen die dat nodig hebben. | 290 | |
OVA indexeringen WMO | ||
Binnen de WMO en maatschappelijke ondersteuning hebben wij afspraken met onze gecontracteerde partners dat indexatie plaats vindt op basis van het Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) percentage. Volgens onze begrotingsuitgangspunten houden wij rekening met een jaarlijkse indexatieverhoging van 4,0% vooruitlopend op het definitieve percentage. | 1.499 | |
Huuropbrengsten tijdelijke woningen | ||
De baten nemen met € 215.000 toe door huuropbrengsten van de tijdelijke woningen in de Kraggeveenstraat en het Waterlandplein-Rijperhof. | -215 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000. | 162 | -100 |
Totaal | 1.129 | -315 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Ontwikkelbanen | ||
In 2023 is € 800.000 extra budget overgeheveld voor de bekostiging van de ontwikkelbanen 2024 bij Werkom. Deze gelden zijn afkomstig van de ESF subsidies welke eind 2023 zijn ontvangen. In 2025 hebben we dit budget niet. | -800 | |
Werkom | ||
De begroting 2025 is aangepast conform de begroting van Werkom. De zienswijze op de begroting 2025 van Werkom is vastgesteld in de raad. Hierdoor hebben we in 2025 € 278.000 lagere lasten dan in 2024. | -278 | |
Inburgering | ||
Er zijn extra gelden ontvangen in 2024 voor inburgering. Dit betreft extra geld in het kader van ELIP (Einde lening inburgeringsplicht) en maatschappelijke begeleiding. In 2025 hebben we dit budget niet. | -487 | |
Energiearmoede | ||
Voor de aanpak van de energiearmoede hebben we in 2022 en 2023 baten ontvangen vanuit de Sisa regeling Aanpak Energiearmoede (C55). Voor 2025 is er € 322.000 aan zowel baten en lasten (budgetneutraal) in de begroting opgenomen. | 322 | -322 |
Energietoeslag | ||
In de begroting 2024 hadden we nog restant budget voor de uitbetaling van de energietoeslag, die in 2024 heeft plaatsgevonden. In 2025 hebben we deze lasten niet meer. | -1.079 | |
Vroegsignalering energiearmoede | ||
Vanuit de september circulaire 2023 is er €204.000 extra budget beschikbaar gesteld in de begroting van 2024 voor de vroegsignalering van energiearmoede en het verwachte extra beroep op de bijzondere bijstand. In 2025 is dit budget er niet. | -204 | |
Aanpak geldzorgen, armoede, schulden en kinderarmoede | ||
Er is een bedrag van € 165.000 doorgeschoven in de jaarrekening 2023 naar 2024 als resultaatbestemming voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. Dit was een incidenteel budget uit 2023. In de begroting van 2025 komt dit budget niet terug. | -165 | |
Loonkosten | ||
De loonkosten zijn geïndexeerd en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. Dit zorgt voor hogere lasten in 2025. | 318 | |
Diverse | ||
Afwijkingen individueel lager dan € 100.000 | -49 | |
Totaal | - 2.422 | -322 |
In 2024 is de reserve Opvang Ontheemden (Oekraïne gelden) gevormd. Vanuit het raadsbesluit op de aanschaf van de woningen aan het Waterlandplein/Rijperhof is voor 2025 de eerste onttrekking van € 13.000 aan de reserve geraamd.
Dit programma heeft geen voorzieningen.
De jaarschijf 2025 van programma 2 heeft een totaalbedrag van € 46,4 miljoen aan investeringen, waarvan € 2,9 miljoen betrekking heeft op voorgenomen investeringen: grond en bouw sporthal Karekietpark en Leeghwaterpark (sport & recreatie). Afspraak voor voorgenomen investeringen is dat hiervoor een apart raadsvoorstel wordt opgesteld om tot uitgave te mogen overgaan. Het grootste deel van de investeringen 2025 betreft de scholenbouw (€ 32,5 miljoen): grondkosten 2e school Zuidoostbeemster, nieuwbouw Da Vinci college, Plankier/Alexander Roozendaalschool Mercuriusweg 2, De Klim-op Karekietpark en 2e school Middenbeemster. Het andere deel van de investeringen betreft sport (26 investeringen voor een bedrag van € 9,4 miljoen waaronder het hybridebad van het Leeghwaterbad) en WMO hulpmiddelen (€ 1,4 miljoen). Voor de specificatie van de investeringen wordt verwezen naar de bijlage Meerjareninvesteringsplanning.